Thuis oefenen

Oefenpagina groep 8!

In groep 8 komt er niet nieuwe stof bij. Daarom is het goed om thuis een aantal onderdelen nog eens te oefenen. Hiervoor is deze pagina. Papa en mama vinden het ook leuk om eens te zien wat jullie allemaal moeten kennen en kunnen. Misschien kun je hen nog iets leren!
Per vakonderdeel staan diverse links naar sites waarop je kunt oefenen en spelen.

Mocht je een niet werkende link tegenkomen? stuur dan even een mailtje naar ons.
Ken je zelf een goede site en staat deze niet in de lijst?
Stuur ook dan even een mailtje naar: groep.8@dehasselbraamdeurne.nl
 

Rekenen: Rekenrijk

oefenbladen en uitlegfilmpjes : Liesbeth van der Plas
Sluit aan bij onze methode die we in de klas gebruiken.
http://www.sommenfabriek.nl/
 
Staart deling:
Filmpje staartdeling zonder rest:
http://meesterfrank-groep5.yurls.net/nl/page/872519#an_box_3451538
 
Ongelijknamige breuken bij elkaar optellen:
Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=b0tOvB6zcY0
Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=5U2DlTM7ru8  
Deel 3: http://www.youtube.com/watch?v=Rz_Rx1bPzuo  

Getalbegrip oefenen:
digischool.nl

Tafeltjes
lesmateriaal basisschool.
Balonnenspel.
Digischool tafeltjesrace.
http://www.tempotoets.nl/

Breuken/cijferen/hoofdrekenen:
Online klas.
rekenen groep 7
digischool rekenen allerlei

Fractions(breuken, site in het Engels!)
Fractions 2

Meten/tijd en geld
meten
tijd
geld

tabellen en grafieken:
tabel en grafiek

Taal: Taal in beeld:
 
Woordenschat oefenen per blok:
http://meesterfrank-groep5.yurls.net/nl/page/904084#topboxes
 
Oefenen per blok:
http://meesterfrank-groep5.yurls.net/nl/page/868571#topboxes
 
 
Het ontleden van zinsdelen:
Stappen van ontleden.
 
Stap 1: Hak de zin in stukken
Stap 2: Persoonsvorm (PV): maak de zin vragend.
Stap 3: Onderwerp (O): Stel die wie of wat vraag.
Stap 4: Gezegde (Gez): Alle werkwoorden in de zin.
Stap 5 De korte zin: Onderwerp + gezegde.
Stap 6: Lijdend voorwerp (LV): wat of wie + korte zin.
Stap 7: Meewerkend voorwerp (MV): voor wie/aan wie + korte zin.
Stap 8: Bepaling (Bep): alles wat over blijft. (waar, wanneer, hoe)
De mensen geven geld aan de straatmuzikant.
 
Stap 1: hak de zin in zinsdelen/ stukken
 
I De mensen I geven I geld I aan de straatmuzikant I op het plein.I
 
Stap 2: Wat is de persoonsvorm? ( maak de zin vragend)
 
Geven de mensen geld aan de straatmuzikant?
 
Het woord dat vooraan de zin komt te staan is de persoonsvorm. In deze zin dus het werkwoord 'geven'.
                                pv
I De mensen I geven I geld I aan de straatmuzikant I op het plein. I
 
Stap 3 zoek het onderwerp! Stel de wie of wat vraag.
 
Wie geven geld aan de straatmuzikant?
Antwoord: de mensen
 
De mensen is het onderwerp in deze zin.
 
            O                 pv
I De mensen I geven I geld I aan de straatmuzikant I op het plein. I
 
Stap 4: wat is het gezegde (alle werkwoorden in de zin)
In deze zin staat alleen het werkwoord geven. Dat is dus naast de persoonsvorm ook het gezegde.
 
            O             pv/gez
I De mensen I geven I geld I aan de straatmuzikant I op het plein. I
 
Stap 5: wat is de korte zin? (onderwerp + gezegde)
 
Het onderwerp is: de mensen
Het gezegde is: geven
De korte zin wordt dan: De mensen geven.
 
            O             pv/gez
I De mensen I geven I geld I aan de straatmuzikant I op het plein. I
 
Korte zin: de mensen geven.
 
 
Stap 6 zoek het lijdend voorwerp ( wie of wat + kort zin)
 
De korte zin was: de mensen geven.
De vraag om het lijdend voorwerp te vinden wordt dan:
Wie of wat geven de mensen?
 
Antwoord: geld
 
     O                   pv/gez        LV
I De mensen I geven I geld I aan de straatmuzikant I op het plein. I
 
Korte zin: de mensen geven.
 
 
Stap 7 wat is het meewerkend voorwerp ( het aan wie of voor wie-deel)
Neem de korte zin en zet er aan wie of voor wie voor. Als je een goed/ logisch antwoord krijgt heb je het meewerkend voorwerp gevonden. Dit geeft aan aan wie of voor wie je iets doet/ geeft.
 
Korte zin is: de mensen geven.
Vraag om het meewerkend voorwerp te vinden wordt dag:
Aan wie of voor wie geven de mensen geld?
Antwoord: aan de straatmuzikant.
Dit klinkt goed/logisch. Je hebt het meewerkend voorwerp gevonden!
 
 
 
     O                   pv/gez        LV                      MV
I De mensen I geven I geld I aan de straatmuzikant I op het plein. I
 
 
 
 
Stap 8: bepaling ( alle overgebleven stukken zin) ( geeft aan waar wanneer en hoe iets gebeurd is )
In deze zin blijft over op het plein dit geeft aan waar het is gebeurd.
Bepaling: op het plein.
 
 
     O                   pv/gez        LV                       MV                                         BEP
I De mensen I geven I geld I aan de straatmuzikant I op het plein. I
 
We hebben nu de hele zin ontleed. Alle delen zijn van een naam voorzien. Klaar!!
 
Oefenzinnen: hieronder vind je een aantal oefenzinnen. Deze kun je zelf ook maken. Zorg er dan voor dat alle onderdelen in de zin zitten.
 
  1. De kippen kregen in het kippenhok brood van de boer.
  2. De postbode gaf de brief gisteren aan de oude mevrouw.
  3. De jongen kreeg vorige week een bos bloemen van de burgemeester.
  4. Alle kinderen in de klas gaven complimenten aan de gastspreker.
  5. De meeste mensen gaven in de collecteweek veel geld aan de kinderbescherming.
  6. De sporters kregen tijdens de sportdag komkommers van de supermarkt.
  7. Alle eendjes zwemmen in het water.
  8. De vliegtuigen kregen vorige maand een opknapbeurt
  9. De smurfen kregen vorig jaar van lolsmurf een verassingstaart.
  10. De vissen krijgen op dierendag wat lekkers van de verzorgers.

Ontleden:
persoonsvorm en onderwerp

Spelling: Spelling in beeld:

Oefenen woorden methode:
Oefenwoorden per blok
werkwoorden
Spellingcategoriën oefenen

Uitlegkaarten

Begrijpend lezen:
http://www.leestrainer.nl/Begrijpend%20lezen/groep%207%20en/8.htm
https://meesterfrank-groep5.yurls.net/nl/page/1002006#boxes-container

Het leren leren:
het actief leren.

Aardrijkskunde: Meander

Leren voor methode toets Meander:
samenvattingen

thema 1: Bergen en Dalen 
Samenvatting
test jezelf
testjezelf antwoorden

thema 2:
thema 3:
thema 4: 
thema 5:


topo oefenen voor de toets:
toets 1 Bergen en dalen
onderweg:
topo Zuid-Amerika: 

Toets 2 Om ons heen
Topografie thema 2:

Toets 3 Waterland
Topografie thema 3:

Toets 4 Platteland
Topografie thema 4:

Toets 5 Over de grens
Topografie thema 5:


Overige Aardrijkskunde sites:
topografie oefenen Nederland.
Topo nl Racespel!.
topo memory Nederland.
Digischool.nl.
Algemeen Aardrijkskunde voor de informatieverslinders.
www.topomania.net   


Geschiedenis: Brandaan

Thema 1:  Boeren en faraoś Egypte
Samenvatting
Leren voor de toets
Test jezelf


Achtergronden Meester Henk Yurls: Klik hier

Thema 2: 
Samenvatting
Leren voor de toets
Test jezelf
Achtergronden Meester Henk Yurls: Klik hier

Thema 3:
Samenvatting
Leren voor de toets
​​​​​​​Test jezelf
Achtergronden Meester Henk Yurls: Klik hier

Thema 4: 
Samenvatting
Leren voor de toets
​​​​​​​Test jezelf
Achtergronden Meester Henk Yurls: Klik hier

Thema 5: 
Samenvatting
Leren voor de toets
​​​​​​​Test jezelf
Achtergronden Meester Henk Yurls: Klik hier

Filmpjes per hoofdstuk op meesterMichael.nl: klik hier 

Naut groep 8:




Overige site:
Biologie:
Digischool.nl

spelletjes:
rekenweb.
Rushour.